Twórcą pojęcia makdonaldyzacji jest George Ritzer. Terminem tym określa „proces, który powoduje, że w coraz to nowych sektorach społeczeństwa Stanów Zjednoczonych, a także reszty świata zaczynają dominować zasady działania baru szybkich dań.” Socjolog podkreśla jednak, że zjawisko to dotyczy nie tylko tylko branży zbiorowego żywienia lecz właściwie wszystkich aspektów życia społeczeństw. Uważa makdonaldyzację za kulminację procesów racjonalizacji. Porównuje ją z fordyzacją i uważa ją za jeszcze efektywniejszą. Proces ten ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia kulinarnej dominacji Stanów Zjednoczonych. Nie bez przyczyny Ritzer w określeniu swojej teorii umieścił nazwę restauracji McDonald’s. Według danych zawartych w artykule Sherriego Dayc’a jest to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Bary McDonald’s znajdują się większości państw na całym świecie. Codziennie jada w nich około dwudziestu milionów ludzi McDonald’s stało się najbardziej rozpoznawalnym i skutecznym ambasadorem kultury Stanów Zjednoczonych na świecie. George Ritzer przedstawia w Makdonaldyzacji społeczeństwa anegdotę o ambasadorze USA w Izraelu, którego w czasie otwarcia pierwszego baru McDonald’s ktoś poprosił o autograf, po czym zrezygnował gdy okazało się, że jest przedstawicielem amerykańskim a nie restauracji. Pełniejsze poruszenie tematyki makdonaldyzacji jest w tej pracy niemożliwe, ze względu na bardzo szeroki zakres tej problematyki. Dla branży żywieniowej najważniejszą kwestią, zauważoną przez Rizera, pozostaje fakt, że z systemu organizacji pracy oraz gospodarowania finansowego za pomocą franczyz korzysta do tej pory bardzo wiele sieci barów szybkiej obsługi oraz restauracji na całym świecie.
Autor: Ewa Iwańska