Home Aktualności Moda w kulinariach

Moda w kulinariach

przez Andrzej

Moda nie omija także sfery kulinariów. Zjawisko to rozpatrywać można zarówno pod względem popularności gotowania, jaki i kucharzy i ich programów. Modę na kucharzenie widać w boomie na telewizyjne programy kulinarne. Każda stacja chce mieć własną audycję o kuchni. Telewizja Polska promuje Roberta Makłowicza, Joannę Brodzik oraz Karola Okrasę, Polsat – Bożenę Dykiel oraz Ewę Wachowicz, TVN postawiło na Pascala Brodnickiego oraz Magdalenę Gessler. Jednak najbardziej widocznym efektem popularności gotowania jest pierwszy polski kanał o kulinariach – Kuchnia TV. Również prasa nadąża za modą na gotowanie. W cotygodniowym dodatku do Gazety Wyborczej pojawia się rubryka Agnieszki Kręglickiej, która przedstawia czytelnikom swoje receptury. Tygodniki i magazyny dla kobiet zawierają przepisy z każdej możliwej kuchni świata. Problematykę obecności kulinariów w mediach omówię w czwartym rozdziale niniejszej pracy.

Bardzo ciekawym zjawiskiem jest fala uwielbienia dla gwiazd programów kulinarnych. Postaci takie jak Jamie Oliver, Nigella Lawson czy Martha Stewart stały się ikonami popkultury XXI wieku. Nigella nazywana jest „boginią gotowania”, brytyjski kucharz został przez magazyn People nazywany, w nawiązaniu do papieża Brillat-Savarina,  „prawdziwym Królem Kuchni, Księciem garnków i patelni”. Jamie Oliver jest fenomenem na skalę światową. Efektem jego działań na polu promocji zdrowego żywienia była parlamentarna debata nad problemem otyłości Brytyjczyków oraz przeznaczenie milionów funtów na specjalny program edukacyjny o jedzeniu. Jego znaczenie jest tak duże, że został zaproszony jako konsultant na szczyt G20. Jest najbardziej znanym propagatorem ruchu Slow Food. Kiedy w swoim programie dodał do potraw gałkę muszkatołową, sprzedaż tej przyprawy w Wielkiej Brytanii wzrosła czterokrotnie. Został okrzyknięty przez Brytyjki najprzystojniejszym mieszkańcem Wysp.

Autor: Ewa Iwańska

related articles

Napisz komentarz